Zonnepanelen 17% goedkoper dan jaar eerder
Groningen, 16 november 2023 – De aanschafkosten van zonnepanelen zijn afgenomen ten opzichte van vorig jaar. Een gemiddeld systeem van twaalf zonnepanelen kost nu zo’n 4.600 euro, 17% goedkoper dan een jaar eerder. De afname komt vooral door productieoverschotten van zonnepanelen en lagere installatiekosten als gevolg van de dalende vraag. De vraag lijkt echter inmiddels over de dip heen en de weg terug omhoog te hebben gevonden.
Exacte daling zonnepanelen
12 panelen -17.5%
10 panelen -7.6%
8 panelen -6.2%
*Bron: Soly (Prijsdaling t.o.v. kwartaal 4 in 2022. Gebaseerd op een serieel geschakeld systeem van 12 zonnepanelen)
Het sentiment verandert telkens
Het sentiment rondom zonnepanelen is dynamisch. Volgens Milan van der Meulen, medeoprichter van Soly, marktleider in Nederland in zonne-energie, hoort dit ook bij het volwassen worden van de markt. “De piek in de vraag naar zonnepanelen vorig jaar was ongekend. Veel opportunistische bedrijven traden toe tot onze markt en bestaande spelers ondergingen een groeispurt. Door het prijsplafond is de urgentie bij consumenten wat verdwenen en zal vraag en aanbod weer beter op elkaar afgestemd moeten worden. Op korte termijn resulteert het in grote voorraden bij groothandels en een vermindering van het aantal aanbieders.”
De markt stimuleren voor een volgende stap: weg met salderingsregeling
Uit de data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat eind 2022 in Nederland ongeveer 25% val alle woningen zonnepanelen heeft. Al deze energie opwek resulteert in problemen op het energienet. Het zou volgens Van der Meulen goed zijn wanneer de overheid de salderingsregeling af zou schaffen. “De salderingsregeling stimuleert consumenten niet om voor zelfconsumptie te kiezen. Zo belasten we het energienet onnodig. Om de weg vrij te maken voor meer hernieuwbare energie dienen we de opwek en consumptie van zonne-energie beter te timen. Door het afschaffen van de salderingsregeling ontstaat een verdienmodel voor thuisbatterijen en gedragsverandering bij de consument.”